torsdag 3 januari 2008

Nyår

Här håller jag på o dukar till nyårs supe´en.


Förrätten bestod av Räksoppa.


Räksoppa
4 Pers.
5 dl Fiskbuljong
150 g Räkost
2 st rivna Morötter
1 klick Smör
2 msk Mjöl
1 burk Creme fraiche
Räkor

Tillagning.
Bryn rivna morötter i smöret.
Blanda i mjölet o tillsätt buljong. Blanda i creme fraiche samt räkost.
När soppan lagts upp på tallrikar blandar man i räkor efter egen smak.
Servera med bröd och ost.
Smaklig måltid.

Varmrätten bestod av Kyckling med jordnöttssås med sallad.

Kyckling med jordnötssås

4 pers.
4 Kycklingfileér
3 msk margarin
salt o svartpeppar
1 tsk färsk riven ingefära
1 strimlad morot
1 finstrimlad grön paprika
1 finstrimlad gul paprika
2 tunt skivade stjälkselleri

Sås.

1 dl salta jordnötter
1 .5 dl ädel mat
1 dl vatten
1,5 msk konc kycklingfond
1.5 tsk pressad lime
1/2 tsk soja
curry

Börja med såsen.
Mixa jordnötterna till en pasta. Blanda alla ingredienserna i en kastrull o koka under omrörning. Smaksätt såsen ev med curry. Säll såsen åt sidan.

Strimla kycklingfileérna tunt. Fräs köttet o ingeföra hälften åt gången i 1.5 msk margarin salta o peppra. Ta upp köttet efterhand o lägg på ett fat. Lägg i resten av marg o fräs morotsstrimlorna ca 1 min, sedan paprikan o selleri tillsammans med moroten ytterligare 2-3 minuter. Lägg i kycklingköttet o hetta upp alltsammans.
Värm på såsen. Servera med kokt ris.

Efterrätten orkade vi inte med så den fick vi ta dagen efter.
Har tyvärr ingen bild.

Önskar er en god fortsättning på 2008

Chatarina

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Gott Nytt År!!

Oj va fint du har dukat och det ser väldigt gott ut:P

Kram, Ulrika

Sallys hus sa...

Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
Kram Katarina

Stämningsfullt sa...

Hej! Så fin dukning! Ang skänken så vet jag att den beställs från Danmark (iaf från den butiken jag har sett den i). Hon som skulle beställa den sa att den skulle kosta ca 3500 kr om jag beställde samtidigt som henne. Hon sa att frakten skulle bli billigare då. Så egentligen vet jag inte ett exakt pris.. Det varierar nog från butik till butik. Jag ska försöka ta reda på mer info. Kram!

MiaMaria sa...

Fint dukat och god mat...
God fortsättning...
Miamaria

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken god meny!!! Nästan samma räksoppa brukar jag göra, men då har jag dill i också!
Må gott, kram!

Sallys hus sa...

Bara jag som smaskar i mig lite soppa och önskar trevlig helg!
Kram Katarina